جمعه, ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۱:۱۲ ب.ظ

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

پرداخت مبلغ حق بیمه اختیاری

حق بیمه اختیاری با توجه به حداقل حقوق سالانه در قانون وزارت کار، تعیین و اجرا می‌شود. حق بیمه برای افرادی که مشغول به کار هستند، ۳۰ درصد از حقوق ماهانه است. البته که کارمند و کارگرها فقط ۷ درصد از این ۳۰ درصد را پرداخت خواهند کرد و مابقی آن بر عهده کارفرما است.

تفاوتی که در بیمه خویش فرما اختیاری وجود دارد این است که پرداخت حق بیمه از طرف بیمه شونده ۲۷ درصد بوده و ۳ درصد مابقی آن را دولت پرداخت می‌کند. این مبلغ با توجه به میزان حقوق و دستمزد فرد متقاضی محاسبه می‌شود.

مزایای استفاده از بیمه تامین اجتماعی

با توجه به اینکه برخی از افراد به دنبال این موضوع هستند که ارزان ترین بیمه تامین اجتماعی کدام یک از طرح‌های این سازمان است، اما باید به شما بگوییم که استفاده از مزیت‌های بیمه تامین اجتماعی برای بسیاری از افراد اهمیت ویژه‌ای دارد و حاضر هستند برای این خدمات و پوشش‌ها هزینه‌های بیشتری را هم پرداخت کنند. به طور کلی بیمه تامین اجتماعی مزایای مختلفی دارد که عبارتند از:

  • دریافت حقوق بازنشستگی و مستمری
  • استفاده از پوشش‌های بیمه برای زمان ازکارافتادگی
  • بهره‌مندی از خدمات و هزینه‌های درمانی
  • پرداخت هزینه کفن و دفن بیمه شده
  • استفاده از بیمه بیکاری

شرایط افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی

افراد برای اینکه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند باید شرایطی را داشته باشند. این قوانین عبارتند از:

  • اگر سن شخصی بیشتر از ۵۵ سال باشد باید معادل مدت مازاد سنی، سابقه حق بیمه پرداخت کند.
  • افراد باید حداقل سابقه پرداخت ۳۰ روز حق بیمه را داشته باشند.
  • آقایان باید کارت پایان خدمت داشته باشند.
  • حداکثر سن ۵۰ سال است.
  • افراد متقاضی که بیش از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه در سازمان تامین اجتماعی داشته باشند از شرط سنی معاف خواهند بود.
  • در صورتی که از قبل سابقه ۱۰ سال پرداخت حق بیمه را داشته باشید و سن شما هم از ۵۰ سال بیشتر باشد به راحتی می‌توانید تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرید.

مدارک لازم برای بیمه مشاغل آزاد

برای اینکه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرید باید شرایط و مدارک مورد نیاز را داشته باشید. در مرحله اول به یکی از شعب سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید و با پر کردن فرم مربوطه، مدارک مورد نیاز را تحویل دهید. سازمان تامین اجتماعی موظف است حداکثر تا ۲ ماه صلاحیت شما را بررسی و اعلام کند. این مدارک شامل:

  • ارائه شماره بیمه در صورت سابقه بیمه
  • ۳ قطعه عکس
  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه فرد متقاضی
  • دو قطعه عکس خانواده فرد متقاضی
  • اصل و کپی کارت ملی خانواده
  • اصل و کپی شناسنامه خانواده فرد متقاضی( در صورت تمایل و تقاضای بیمه مشاغل آزاد با دفترچه بیمه)

استفاده از این مزیت‌ها برای بیمه شونده دارای هزینه است؛ اما با این تفاسیر باز هم می‌توان گفت که بیمه مشاغل آزاد یکی از ارزان ترین بیمه تامین اجتماعی است.

بیمه کارفرماها

همانطور که کارفرما می‌تواند کارمند‌ها و کارگر‌های خود را بیمه اجباری کند، از طرف دیگر هم شرایطی وجود دارد که بتواند خود را بیمه کند. با این توضیحات بیمه تامین اجتماعی قوانینی را در نظر گرفته تا کارفرماهای عزیز کشور هم بتوانند از مزیت‌های بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند. این شرایط به شرح زیر است.

بازنشستگی ۱۲ درصد

در این نوع از طرح بیمه تامین اجتماعی، فقط خدمات مرتبط با بازنشستگی ارائه می‌شود و با پرداخت ۱۸۲ هزار تومان یکی از ارزان ترین بیمه تامین اجتماعی را تهیه خواهید کرد.

بازنشستگی و فوت قبل از بازنشستگی ۱۴ درصد

این حالت مستمری و بازنشستگی را به فرد بیمه‌گزار پرداخت می‌کند. حتی بعد از فوت وی، این شرایط همچنان پابرجاست و به بازماندگان تعلق می‌گیرد. این نوع بیمه‌نامه مبلغ ۲۱۲ هزار تومان هزینه دارد.

بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی ۱۸ درصد

خدمات پرداخت مستمری برای شخص بیمه شده و بازماندگان در صورت فوت و از کارافتادگی ارائه خواهد شد. توجه کنید که این حالت برای افرادی که از قبل ازکارافتادگی و نقص عضو داشته باشند، صدق نمی‌کند. هزینه پرداخت این بیمه ۲۷۳ هزار تومان است.

 ارزان ترین بیمه تامین اجتماعی

در این مطلب درباره انواع بیمه تامین اجتماعی توضیحاتی داده شد. شما باید با توجه به شرایط خود، خدمات و پوشش‌ها را انتخاب کنید که با توجه به میزان مزیت‌ها، هزینه حق بیمه نیز متفاوت خواهد بود. با توجه به این توضیح و به طور کلی نمی‌توان گفت که ارزان ترین بیمه تامین اجتماعی یا بهترین بیمه تامین اجتماعی کدام یک از طرح‌ها است. فقط بدانید که قصد سازمان تامین اجتماعی، در نظر گرفتن منافع اشخاص یک جامعه است، پس انتخاب بهترین بیمه تامین اجتماعی بر عهده شما است. اگر همچنان در این باره نیازمند اطلاعات بیشتری هستید،‌ می‌توانید در انتهای همین مطلب، سوالات خود را در قالب کامنت برای کارشناسان گروه مشاوره بیمه کارا بنویسید. مشاوران ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.


نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

برخي از مشتريان ما