جمعه, ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۱:۱۲ ب.ظ

مهم‌ترین تغییرات قانون جدید بیمه شخص ثالث که لازم است بدانید

تغییر شرایط انتقال تخفیف و ثبت گواهینامه در سال 1400 در راستای همین قانون بوده و قرار است به زودی نحوه رانندگی افراد هم بر روی نرخ بیمه شخص ثالث آنها تأثیرگزار باشد.

به این صورت که نرخ بیمه شخص ثالث برای افراد باسابقه رانندگی پرخطر و دارای نمره منفی بالا با کسانی که سابقه تخلف و نمره منفی کمی دارند، تفاوت پیدا خواهد کرد.

این قانون در جهت کاهش تخلفات رانندگی وضع شده و قرار است شرکت‌های بیمه هم در کنار ارگان‌های دیگر مثل نیروی انتظامی، به اطلاعات رانندگی افراد دسترسی داشته باشند.

 (3) قانون جدید بیمه شخص ثالث و متقلبان

بر اساس قانون بیمه شخص ثالث 1400 ،کسانی که از طریق اعمال متقلبانه و صحنه‌سازی از بیمه خسارت دریافت می‌کنند، به حبس تعزیری محکوم می‌شود و باید دو برابر مبلغ خسارت را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

البته طبق همین قانون، راننده‌های مقصر به دلیل عدم توان پرداخت خسارت زندانی نمی‌شوند.

(4) قانون فرانشیز برای رانندگان متخلف

در قانون جدید، مقصر حادثه در صورتی که به دلیل تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی و یکی از تخلفات حادثه ساز (مثل حرکات نمایشی، سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز راهنمایی، انحراف به چپ و ) باعث ایجاد حادثه شده باشد، باید مبلغی را به عنوان فرانشیز خسارت به زیان‌دیده پرداخت کند.

    در اولین حادثه مقصر، 2.5 درصد از هزینه خسارت مالی و جانی از او گرفته می‌شود.

    در دومین حادثه مقصر، 5 درصد از هزینه خسارت مالی و جانی از او گرفته می‌شود.

    در سومین حادثه و پس از آن، مقصر باید 10 درصد از هزینه خسارت مالی و جانی را بپردازد.

(5) شرکت‌های بیمه هم باید جریمه بپردازند

در صورتی که مدارک بیمه‌گزار کامل باشد و دادگاه رأی را مبنی بر پرداخت خسارت از طرف شرکت بیمه صادر کرده باشد، شرکت بیمه در صورت تأخیر باید روزی معادل نیم هزارم مبلغ خسارت، جریمه پرداخت کند.

مطابق قانون جدید بیمه شخص ثالث باید خسارت جانی (یعنی خسارت‌های منجر به جرح یا فوت) حداکثر ظرف مدت 2 هفته توسط شرکت بیمه پرداخت شود.

طبق قانون جدید، رضایت گرفتن شرکت‌های بیمه از بیمه‌گزار برای پرداخت مبلغ خسارت کمتر ممنوع اعلام شده است و شرکت‌های بیمه باید تمام خسارت تعیین شده بیمه‌گزار را به طور کامل پرداخت کنند.

(6) دیه بانوان و آقایان همچنان برابر می‌ماند

مطابق قانون بیمه شخص ثالث 1400، مبلغ دیه زن و مرد همچنان برابر باقی مانده است و این قانون بدون تغییر برقرار است.

(7) در قانون جدید بیمه شخص ثالث به راننده مقصر هم توجه شده

در قانون جدید، اگر در حادثه به راننده مقصر خسارت جانی (شامل فوت، نقص عضو و هزینه پزشکی) وارد شود، بیمه شخص ثالث مقصر آن را پرداخت می‌کند. خسارت راننده مقصر بر اساس دیه ماه غیرحرام (یعنی 480 میلیون تومان در سال) 1400 پرداخت می‌شود.

(8) در حوادث مختصر دیگر لازم نیست با پلیس تماس بگیرید

بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث، خسارت‌هایی که کمتر از 16 میلیون تومان (در سال 1400) باشد، بدون نیاز به حضور پلیس و کشیدن کروکی پرداخت می‌شود؛ البته برای پرداخت خسارت بدون کروکی، به جز سقف 16 میلیون تومان شرایط دیگری هم وجود دارد. مثلا اینکه طرفین حادثه در زمان تصادف بیمه‌نامه و گواهینامه معتبر داشته باشند و بر روی مقصر حادثه و مبلغ خسارت با یکدیگر توافق داشته باشند.

(9) شرکت‌های بیمه از ارگان‌های مقصر خسارت بگیرید

در صورتی که خسارت وارد شده بر بیمه‌گزار به دلیل مشکلات راه، عدم وجود علائم راهنمایی و رانندگی یا نقص وسیله نقلیه باشد، شرکت بیمه می‌تواند پس از پرداخت هزینه خسارت بیمه‌گزار به ارگان‌های مسئول بروز خسارت (راه‌سازی، خودروسازی، راهنمایی و رانندگی، شهرداری و) مراجعه کند و نسبت به دریافت مبلغ خسارت پرداخته شده از ارگان (های) مربوطه اقدام کند. میزان تقصیر سازمان‌های مختلف در خسارت رخ داده توسط دادگاه مشخص می‌شود.

 


نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

برخي از مشتريان ما